W sieci znajduje się ogromna ilość na temat optymalizacji i pozycjonowania. Dotyczą one technik, narzędzi, strategii. Zaczynamy więc od razu wdrażać zdobytą wiedzę w życie, a nagle okazuje się, że brakuje nam efektów. Ruch się nie zmienia, klikalność jest taka sama lub co gorsza spadła, nie mamy wysokiej pozycji rankingowej, jak nam obiecywano. Otóż pominięto w tym procesie pierwszy, najważniejszy krok – audyt SEO. Dowiedz się czym jest i dlaczego jest tak ważny!

Audyt – o co chodzi?

Jest to określenie na niezależną ocenę ekspercką danej organizacji, systemu, procesu, produktu, a w naszym przypadku strony internetowej. Ważne w tym kontekście są wewnętrzne przepisy oraz cele danego podmiotu. Audyt SEO ma za zadanie wskazać na wczesnym etapie różnego rodzaju nieprawidłowości, które należy poprawić, aby przywrócić efektywność.

Rodzaje

 

  • audyt manualny – są to działania wykonywane przez eksperta w sposób ręczny, to najbardziej czasochłonny proces, jednak cechuje go wysoka szczegółowość,
  • audyt automatyczny – w tym przypadku posługujemy się narzędziami, które samodzielnie sprawdzają parametry techniczne strony, brakuje w nim jednak interpretacji wyników,
  • audyt manualno-automatyczny – połączenie dwóch wcześniejszych metod, które razem dają pełny obraz.

 

Rodzaje ze względu na zapotrzebowanie 

W tym przypadku możemy wymienić audyt SEO on-site i off-site, audyt techniczny, ocenę podstawowych wskaźników internetowych Core Web Vitals, audyt słów kluczowych, konkurencji, contentu czy renderowania JavaScript. Mówiąc wprost, są to mniejsze audyty skupiające się na poszczególnych elementach, z których składa się witryna internetowa. Tak więc nie zawsze audyt musi być działaniem holistycznym.

Na czym polega audyt strony pod kątem SEO?

SEO, czyli Search Engine Marketing, to działania polegające na poprawieniu widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Z tego względu audyt opiera się na wdrożeniu ulepszeń, które zaowocują wysoką pozycją rankingową. Wykrywa on błędy na stronie w sposób kompleksowy. Nie rozwiązuje problemów, jednak tworzy listę zadań do zrobienia, aby spełnić wymagania robotów wyszukiwarek oraz potrzeby użytkowników.

Narzędzia pomocne w trakcie audytu 

Działając na polu optymalizacji i pozycjonowania, z pewnością wiesz, że do dyspozycji masz darmowe oraz płatne narzędzia zajmujące się poszczególnymi elementami technicznego SEO i czynnikami rankingowymi, ale również takie, które oceniają ogólną jakość witryny. Warto więc skorzystać z Google Search Console, Google Analytics, Microsoft Excel, PageSpeed Insight, Ahrefs, Senuto, Semstorm, Screaming Frog. 

Wnioski

Jak widzisz audyt SEO jest drogowskazem, którego potrzebujesz, aby strategia jaką wybrałeś okazała się sukcesem. Dzięki niemu przestajesz błądzić w ciemności, dostaniesz konkretną rozpiskę wad i zalet swojej strony, a także instrukcje jak wdrożyć zmiany. Zacznij więc swoją optymalizację świadomie!